El cos parla.
Filles d'Electra i Taumant i germanes d'Iris, els grecs les descrivien com "éssers d'adorables cabells". Sí, són elles, són les harpies. La mitologia grega és un manifest latent de la seva existència, però, com sempre, aquells que teniu cap mai sabreu reconèixer el sentit original de "mite", us han confòs massa els filòsofs posteriors i el seu ascens vertiginós cap al camí de la concreció i explicació de tot allò que ens envolta des d'una òptica "empírica" (més o menys això és el que pensen que fan els vostres estudiosos,encara avui dia).
Ara bé, sí que és cert que heu fet viure tota una sèrie de creençes populars i folclòriques que us han aportat coneixements autèntics i verges. Allò que anomeneu elements etnopoètics us han ajudat a configurar tota un sèrie d'allaus i coneixements que us han fet observar el món com aquell lloc que no desitgeu que siga, però que realment ho és. Tornem a les harpies.
La primera descripció que se'ns ofereix d'aquests éssers és aquella que hem citat a la primera frase de la composició: "éssers d'adorables cabells". Aquests éssers eren dibuixats com dones d'extremada bellesa,de cabells huracanats i fogosos, fembres perfilades amb formes suaus i delicades. Eren muses de pell cristal·lina que suraven en somnis i realitat amb ales de ploma blanca immaculada. Es conta que el seu vol era seductor,fill del vent, font de desig i pecat. A més, els seus ulls respiraven humanitat i desprenien vivacitat, intel·ligència i atracció . Es consideraven les sirenes de l'aire, el pecat que vola. Les seues víctimes, abans de ser atacades, eren seduides. Morien dolçament, encisats per la bellesa de l'assassina que els feia contemplar la seua pròpia mort, captivats sense fi i sense angúnia. Aquesta és, doncs, la forma innata de les harpies: criatures d'una bellesa humana extremadament pecaminosa i delirant, fembres de cos angelical (mai més ben dit) què amaga un esperit demoníac.
Però, aquest tòpic eclosiona prompte i s'inicia la segona etapa d'aquests éssers. Poc a poc, la mitologia (primer) i la religió (després i amb més força) deformen el seu vel i les converteixen en éssers horripilants, de formes grolleres i esgarrifoses. Es produeix, doncs, una perfecta comunió entre el pecat i la maldat que amaguen al seu dins amb el seu nou i modificat aspecte exterior. Ja no tenen armes de seducció, ja no poden atraure ni seduir ningú. La intel·ligència i forma humanes pràcticament desapareixen, esdevenen éssers depredadors i instintius, es converteixen en autèntics monstres.Així doncs, una de les primeres mostres de la corrupció mental i corporal de les harpies la podem trobar al mite de Fineu. Aquest, era un rei de Tràcia castigat per Zeus per haver descobrit els secrets de l'Olimp al poble. Fineu és castigat a romandre presoner en una illa on hi ha un festí del què no pot tastar res perquè les arpies li roben el menjar just abans d'empassar-se'l. Si açò no és poc, la versió bàsica del mite, a mesura que es narra una i altra vegada, arriba a una conclusió final: les harpies no robaven el menjar a Fineu, sinó que embrutaven el menjar amb els seus excrements per tal d'enverinar-lo. Una idea absolutament demoníaca i fastigosa. Prompte aquests éssers es consideraren transmissores de malalties i es dibuixaren com ocells carronyers amb cap de dona.
Posteriorment, la Inquisició també citarà en alguns dels seus escrits que existiren harpies engabiades en moltes de les cases de bruixes que van caçar (haurien de tindre,doncs,el petit cos d'ocell i el cap de dona ja que en la seva forma original no hi cabrien). Ara bé, les fonts de la Inquisició, com tot el seu treball i política, són nefastes i fastigoses. Convindria conèixer amb exactitud tots els casos i diferenciar entre les víctimes innocents que van assassinar sense pietat i les bruixes autèntiques. Potser aquestes últimes sí que en guardarien una a la seva cova, casa o refugi.
El cos calla.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada